Brännbollsyra?

Sista föreläsningen på Idrottsvetenskapliga programmet avklarad idag! Känns .. inget speciellt.. men på onsdag då jag tar Examen så lär det kännas, kännas bra! Men just nu är jag i fullgång med Mikrobiologin att jag inte riktigt kan pusta ut trots att det endast är 3 poäng!

Det blev ett lunchspinning pass följt av lunch med Jenny Räckner, min gamla koordinator, riktigt trevligt, hon är för go! Sedan bar det av till en pysseaffär för att köpa lite pyssel inför kvällen och sen tacos. Brännbollsyran är i fullgång men för mig, en regning dag, en trött dag kändes det helt klart mer rätt att sitta hemma och plugga inför tenta än att dricka mig full och dansa bort timmarna. Party i all sin ära.. men jag känner för min egen del att min träning/hälsa tar för mycket stryk av ständigt party så har avgränsat det ordentligt. Imorgon däremot har jag tänkt unna mig en partykväll med min favorit klasskompisar. Känner hellre att jag tar en riktigt rolig kväll som jag kan unna mig än varannan helg med alkohol!


Så istället sitter jag med mitt plugg.. Inte misströstar jag, har ju pepsi max, special patroner och ny penna ;)
Har även infröskaffat mig en riktigt snygg "väska" till mitt plugg och har gjort smycken under kvällen. Har även beställt en grymt snygg jumpsuit som kan dyka upp på bild i morgon!


Vad kan jag dela med mig av min nya kurs då? EHEC: verkar vara ett hett samtalsämne nu. Vad är EHEC? En bakterie/sjukdom som finns överallt och härstammar från EPEC som är en snälll variant. EHEC finns framför allt i kor, friska kor som själva inte blir sjuka av det ex i  kött som inte är färdigstekt, i opastöriserad mjölk osv.
Bakterien kommer ner i tarmkanalen och fäster i tarmväggen där den producerar toxinet som vi bjur sjuka av. Bakterien orsakar en blödande tarm --> ger blodiga diarrér och kan skada njurarna.


Undvik genom: steka rejält, skölj all frukt/grönt. Var noga med att handhygien samt undvik opastöriserad mjölk.

Denna Höna damp ned i min brevlåda idag

Kommentarer
Postat av: Mysan

jag är kär i den! <3

2011-05-31 @ 00:04:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0