Knäskada

Under min vistelse i Kvarn genomförde jag deras Stridshinderbana. Grymt roligt och krävande. Vi började med ett varv så vi fick en överblick över banan, efter det ett varv då vi genomförde samtliga hinder två gånger. Allt gick kanon, klarade till och med av att dra mig upp några meter i ett rep, vilket jag inte trodde jag kunde.. Hur som haver, varv 3 - tidtagning.

Jag TÄNKTE att.. kanske BORDE hoppa över varvet på tid.. Känns kanske lite onödigt då jag nu hade en bra bild över hinderbanan och mitt mål med mitt deltagande var att få en inblick belastningarna i en soldatsvardag. Låt oss påminnas av att hinderbanan skall genomföras med uniform och med ryggsäck samt vapen vilket blir en yttrevikt på ca 25kg. Så målet hade jag fått en bild av, dock utfördes banan i fyskläder. Men när det väl var dags, då var jag redo som alltid och började på banan, armgång, klättring, upp och ned, genom tunnlar och hoppa över plank. Hindret kommer.. som jag faktiskt har en konstig känsla i magen av.. Jag säger till min partner som jag springer med att ah.. detta hinder känns osäkert.. har ett instabilt knä.. sen vek jag av.. och dök aldrig upp på löpstigen igen på andra sidan.

Olyckligtvis hade knäskålen luxerat efter en sämre landningsteknik (slarv för jag var trött och ville vara effektiv?). Jag blev liggandes efter hindret som innebar löpning upp för en liten kulle, hopp över ett plank, landning och löpa vidare. Jag låg och la allt tryck jag kunde vid knäleden för att minimera en blödning. En pluton höll på med klättring på en kulle längre bort .. och en soldat kom springandes och hjälpte till att Linda mitt knä..

8 timmar efter min skada kommer jag in hos Ortopeden som hade röntgenblick och kunde säga att inget hade hänt med knät (IRONI). Vilken tur att jag har den kunskap jag har och satt denna läkare på plats som sedan gav mig en Magnetröntgen dagen därpå. Svaren kom i går och löd: Konstgjort korsband höll (Tidigare operation), en förändring på menisken samt en skada på lårbenet. I dagsläget skulle inget åtgärdas men jag sitter i väntekö för att få tag på en knäkirurg i Falun som förhoppningsvis kan göra en ytterligare bedömning för att se ifall en operation är möjlig för att stabilisera knäskålen! Återstår att Se.
Hade tur att min knäskål åkte tillbaka igen och slapp dra tillbaka det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0